YAKIT TASARRUFU TEKNİKLERİ

    Bir taşıtın şehir içi yollarda verimli yakıt tüketimi en fazla 8 litre/100 km ve şehirlerarası yollarda en fazla 6 litre/100 km olmalıdır.Araç satın alırken aracın yaşını ve 100 km de tükettiği yakıt miktarını mutlaka öğreniniz.
    Hava filitresi kirli ve tıkalı ise filitre motora hava akışını engeller.Kirli hava filitresi %10 daha fazla yakıt tüketimine neden olur.Hava filitresini en az yılda bir defa mutlaka yenileyiniz.
    Direk enjeksiyon sistemli taşıt satın alınız.Karbüratör esaslı taşıtlar enjeksiyon sistemli taşıtlara göre %10 daha fazla yakıt tüketirler.
    Kirli enjeksiyonlar yakıt tüketimini artırır.
    Bakım ve ayarlı bir motor, yakıtı daha verimli tüketir.

    DAHA AZ YAKIT  TÜKETMEK VE DAHA AZ ARABA ARIZASI MÜMKÜN MÜ ?     YANITLARI ;
  1. Kullanılan yakıt cinsi ne olursa olsun araçları çalıştırırken gazı pompalamadan çalıştırmalısınız. Gazı pompaladığınızda aracınızın boğulmasına sebep olursunuz ve araç çalıştığında yanmayan çiğ yakıt olarak egzozdan dışarı atılarak sizin fazladan yakıt tüketmenize sebep olacaktır.
  2. Arabanızın cinsi ne olursa olsun ilk çalıştırma sırasında ve sonrasındaki duraklamalarda ayak debriyaja basılı olmamalıdır. Bu hareketiniz uzun sürede debriyajın arızalanmasına neden olacaktır.
  3. Turbo sistemli arabayı çalıştırırken veya stop ederken rölantide yüksek gaz vermek veya sürekli gazı arttırıp azaltmak Turbo mekanizmasının yağsızlıktan ( turbo araç devrinin ortalama 5 katı hızda dönü sağlamaktadır). Hem mali külfeti çok fazladır hem de arıza verdiğinde yakıt tarafından size fazla yakıt tükettirir.
  4. İlk kalkışlarda debriyaj ve gaz pedalına senkronize bir şekilde basın. Kesinlikle fazla gaza basarak hem debriyaja zarar vermeyin hemd e fazla yakıt tüketmeyin. Karlı, buzlu ve kaygan zeminlerde fazla gaza basarak aracın patinaj yapmasına neden olmayın. Patinaj başladığında bir üst bir vitese geçin, gerekiyorsa ayağınızı gazdan çekerek rölanti devrinde aracınızı sürmeye çalışın.




ARAÇLARDA EKONOMİK SÜRÜŞ

Motoru ilk çalıştırmanızda motor soğuk olduğundan araca tam gazda haraket ettirmeyiniz. Arabanızı yarım gazla sürmeye başlayınız.Motor hararet göstergesi 1/4 e gelene kadar tam gaz verdiğinizde aracınız tam performansla sürmeye hazır hale gelmiş demektir. Bu durumda motorunuz daha az yakıt tüketecek ve ekonomik bir sürüş yapmanıza izin verecektir.
    Düşük vitesle yüksek devirde arabanızı kullanmayın yada büyük viteste düşük hızla sürmeyin, hava yol ve aracınızın yüküne göre mümkün olan en yüksek vitesle ve sabit hızla gidin. Şehirlerarası yollarda sabit bir hızla sürüş yapmak sizin daha az yakıt tüketmenizi sağlar. Hız sabitleyici sisteme sahip olan araçlarda uzun yolda diğer araçlara göre daha az yakıt tüketmek mümkündür.
    Yokuş aşağı iniş yaparken kesinlikle vitesi boşa almayınız. Vites boşta iken aracınız yokuş aşağı daha hızlı bir iniş yaparsınız. bu durumda fren yapma durumunda kalacak ve fren sistemine daha fazla zarar verecektir. Balata ve fren diskleri bu durumda daha fazla aşınacak ve size tamir masrafı açacaktır. Yokuş aşağı inerken yokuşu kaçıncı vitesle çıkacaksanız o vitesle inmeyi deneyiniz. Yokuş aşağı inişlerde aracın hız durumuna göre gerekirse vites düşürmeyi deneyiniz.
    Yakıt ekonomisinde en önemli faktör mümkün olduğunca az fren yaparak araç kullanmaktır. Duran bir arabayı hızlandırmak ilerleyen bir aracı hızlandırmaktan daha fazla yakıt tüketmek demektir.
Yoğun bir trafikte arabanızı stop etmeyiniz. Stop edip tekrara çalıştırmak size daha fazla yakıt tüketmenize ne den olur.
    İşlerinizi trafiğin yoğun olmadığı saatlere ayarlayınız. Bu size hem zaman hem de yakıt tasarrufu demektir. Ayrıca yoğun olmayan alternatif yolları kullanarak yakıt tasarrufu yapabilirsiniz.
Birden hızlanmak, ani frenleme yapmak ve yüksek devirlerde araba kullanmak aracın %50 daha fazla yakıt tüketmesine neden olur. Zaten büyük bir şehir bile olsa hızlı araba kullanmak size en fazla 5-10 dakika size zaman kazandırır. Hem hayati tehlike riski hem de yakıt tasarrufu yapmak sizin elinizde.
  Yüklü bir şekilde yokuş yukarı çıkarken kesinlikle fazla gaz vermeyin. Gaza fazla basmak size 5-10 km arasında daha fazla hız demektir. Ancak debriyaj sistemi bu durumda zarar görür ve yakıt tüketimini %10 kadar daha fazla olur.
    Yazın kış lastiği veya kışın yaz lastiği kullanmayın. Arabanın üreticisinin belirlediği jant ve lastik ebatlarını kullanınız. Farklı ebatta lastik ve jant kullanımı yakıt tüketimini arttırır ve motorun yıpranmasına neden olur. Lastik hava basıncının düşük olması size fazla yakıt tüketimi demektir. Fazla olması ise lastik aşınmasını 2 kat arttırır.Yazın kış lastiği kullanmak sürtünmeyi arttıracağından yakıt sarfiyatı yükseldiği gibi lastikte erken aşınacaktır.
    Aracın taşıyabileceği yük miktarı belirlidir. Fazla yük taşımak 100 km de 1 litreye yakın ekstra yakıt tüketmek demektir. bagajdaki fazla yükleri boşaltmalısınız.
Aracınız aerodinamik sistemini bozucu (büyük )dikiz aynaları, bagaj kapağına takılan rüzgarlıklar sürtünmeyi arttırıp yakıt tüketimini arttırır.
Hareket halinde iken camlar açık yol almak içeri giren havanın basınç etkisi nedeniyle aracın ilerlemesini zorlaştıracak ve araç ilerlemek için daha fazla güce, dolayısı ile daha fazla yakıta ihtiyaç duyacaktır.
   Araba alırken enjeksiyon sistemine özen gösterin tek noktadan enjeksiyon sistemleri çok noktadan enjeksiyon sistemlerine göre daha fazla yakıt tüketmesine neden olur. Aracın enjektörlerinin ayarsız, bozuk ve eski oluşu her 10 litrede 1 litre fazla yakıt tüketimine sebep olacaktır. Benzin veya mazot filtrelerinin eski ve pis oluşu daha fazla yakıt sarf etmenize neden olacaktır. Filtreleri belirli sürelerde değiştirmeyi ihmal etmeyin.
   Debriyajın arızalı oluşu kalkışlarda ve aracın ivmelenmesi sırasında motor gücünün önemli bir kısmının kaybolmasına neden olarak yakıt tüketimini artırır.
   Araç klimasının gereksiz yere ve sürekli çalıştırılması da % 25’e varan ek yakıt tüketimine neden olmaktadır.